O fantasy rasách antropologicky, sociologicky, sikarovsky

26. března 2011 v 21:08 | Sikar |  Tipy a triky - Postavy
Je celkem obvyklé, že fantasy svět obývá více inteligentních ras. A tady nastává trochu zádrhel. Je to reálné? Na celý problém je dobré nahlédnout tak trochu antropologicko-sociologicky. A nejlépe i trošku historicky.


Vezměme si takového Tolkiena, jenž vnik všech národů Středozemě pojal ryze mytologicky, takže logiku evoluce můžeme poslat na výlet. Tolkien má ovšem mytologii na takové úrovni, že člověk vezme jako fakt, že mučením elfa získáme skřeta nebo že trpaslíci jsou takový lehce nepovedený zmetek.

Ovšem podívejme se na jeho svět pozorně. Trpaslíci mají rádi, když je nikdo neotravuje, elfové radši rovnou z velké většiny zdrhli a skřeti jsou zalezlí pod horami, odkud radši (zpočátku) moc nevystrkují čumáky. No a hobiti jsou takoví pohodáři, že je jim všechno naprosto volné a zbytku světa jsou zase volní oni. A to jsem to vzal hodně zkratkovitě, protože u Tolkiena by se daly rasy a jejich "poddruhy" rozebírat pěkně dlouho. Krátce - všechny národy jsou poměrně izolované od ostatních, většinou o své vůli.

Dál třeba Sapkowski, jenž se mytologií nezaobírá, ale zato svůj svět pojal dost realisticky. Všudypřítomná nedůvěra vůči dlouhověkým elfům, hraničící takřka s rasismem. Nezdá se mi, že by se rasy zrovna moc snášely. Tento příklad jsem dal jen tak bokem, v kontextu je to docela výkřik do tmy.

Ovšem pohlédněme na realitu. Máme svět, v němž se vyvine více ras. Jak je to možné? Že by se pralidé rozšířili na více kontinentů a v různých podmínkách se z nich stali lidé, elfové, trpaslíci? Což o to, zní to docela reálně. Ostatně, pokud bychom odmysleli dlouhověkost /nesmrtelnost (dle autora) elfů, je to i možné. Reálně to máme i na Zemi, protože řekněme si to upřímně, vzhledově jsou mongoloidní a negroidní rasa dost odlišná od europoidní. A nejen vzhledem, ale i mentalitou, různými biochemickými pochody (trávení laktózy např.) v těle atd. Jenže geneticky jsou to stále lidé, žádní trpa... hele! Je nějaký autor fantasy, co se zabýval genetikou? Chmm, to by stálo za rozbor.

Seškrtejme si ale nyní rasy na dvě - lidi a elfy, jakožto fyzicky asi nejbližší lidem. Opět, v realitě nastala jednou podobná situace, když se vedle sebe po světě proháněli lidé, kteří se od současných příliš nelišili, a neandrtálci. Pro všechny, kdo žijí v mýtu - neandrtálci nejsou předchůdci moderního člověka, ale jakousi "slepou větví", která vymizela. Jenže proč vymizela? Teorií je mnoho, ale máme důkazy o dvou věcech, které v tom možná hrály roli - války a křížení. Z vykopávek je doloženo, že lidé a neandrtálci si občas šli navzájem rozbít hubu (vidíte? Zde máme zmíněný rasismus a vzájemnou nesnášenlivost), ale také, že asi všichni z nás v sobě mají kapičku neandrtálské krve. Jelikož měly stejné předky, byly si oba druhy geneticky natolik podobné, že se mohly křížit.

A já se ptám, jak je možné, že ve fantasy jsou půlelfové vnímáni jako něco neobvyklého a často až nepřirozeného? Co z nich (sakra pokaždé) dělá tak strašně vznešenou rasu, že se s lidmi kříží jednou za uherský rok? Sapkowski je nechává mrouskat se jak kočky, ovšem elfky prý (no času na to mají víc) mají poněkud sníženou plodnost. Nestalo by se v realitě, že by se obě rasy po čase natolik pomíchaly, až by vytvořily jednu jedinou? Ovšem v takovém případě holt počítáme, že se bude u obou ras jednat o humanoidy, kteří jsou si celkem dostatečně geneticky příbuzní.

A tímto se nyní dostáváme k tvrdšímu oříšku. Opusťme takové ty "klasické" rasy a zaměřme se na autory, kteří tvoří rasy vlastní. Četl jsem povídku, která mě do očí bila jednou věcí - ras bylo mnoho a byly to archetypy až běda. Příklad - moudrý čaroděj z rasy podobné sovám, bojovník z velmi neinteligentní (on je pochopitelně výjimka) medvědí rasy, plachý a nesmělý chlapík z rasy podobné jelenům... Uf.

Nepřemýšlejme nad tím, proč prostě příběh neobsadil aspoň jedním člověkem, a zamysleme se nad rasami jako takovými. Vyjmenoval jsem tu jednoho ptáka a dva savce, z toho jeden je dravec. Jinými slovy, neříkejte mi, že by takovéto rasy mohly mít jednoho společného předka. A také by se celkem zaručeně nemohly křížit, takže půljeleni jsou mimo mísu. V takovém případě ať mi nikdo neříká, že by - po vzoru lidské nátury - nedošlo k tomu, že by brutální medvědi prostě jen tak nevybili konkurenční inteligentní rasu třeba jen kvůli území.

Takový případ se vyskytl například v seriálu Star Trek: Enterprise, kde je rasa nazývaná Xindi, ale jak se hrdinové časem dozví, jedná se o pět ras, jichž však bývalo šest. Humanoidé, plazi, hmyz, savci (tak trochu lenochodi), kytovci a vymřelí ptáci. Upřímně, tenhle nápad byl už docela přitažený za vlasy, ovšem zas na druhou stranu bylo jasně řečeno, že všech pět zbývajících ras spolu mělo věčné spory a války, přičemž spolupracovat musely až v nejvyšší nouzi.

Takže takové malé shrnutí - pokud bychom na jedné planetě měli pohromadě dvě a více ras, které jsou si podobné (lidé+elfové+trpaslíci), můžeme očekávat spory, rasismus, války, ovšem vzhledem k vysoké míře podobnosti by mohlo dojít i ke spolupráci a jakémus takémus soužití a klidně i smíšeným vztahům. Vytvořte svět narvaný úplně rozdílnými rasami a máte na krku celkem určitě strach všech stran z těch ostatních a následný krvavý konflikt. Řekněme si to upřímně, jak byste reagovali, kdyby váš zdroj vody obsadili velcí vzpřímení králící? Dle mého názoru by se takový konflikt odehrál už v dost raných fázích civilizace, dokud by ještě nepřišlo něco jako osvícené myšlení. Jednoduše "Králíci jsou nepřátelé, chtějí naši vodu. Musíme je vyhladit.". Prostě "snišit krtkáá". A jelikož je docela dost nepravděpodobné, aby se dvě rasy vyvíjely na naprosto stejné úrovni, určitě by ta vyspělejší zničila tu primitivnější. No, kdo ví, zda lidé už takhle někoho nesežrali...

Jak řekl klasik - až přijdou mimozemšťané, tak nás sežerou. Jinými slovy chtěl říct, že konflikt s nimi je podle všech různých prognóz nevyhnutelný. A nebyla by jiná inteligentní rasa žijící zde spolu s námi jen něčím jako trochu jinými mimozemšťany? Byli by to prostě "ti jiní".

Ovšem pomineme-li celé toto zamyšlení, co už nepůsobí vůbec, že patří k literárnímu tématu, rád bych řekl něco, co mě hlodá asi nejvíc - přehánění. Také máte někdy pocit, jak když se někdy autoři snaží zachránit své dílo tím, že do něj nacpou ras až přespříliš? Dost lituji, že si Tolkien hobity neopatřil razítkem, protože by ubyla aspoň jedna banda, kterou všichni cpou všude. Když se někdo vytasí se světem, v němž má lidi, elfy, trpaslíky, hobity, skřety, gnómy, šotky, koboldy, skřítky, víly, obry, troly, gnoly, minotaury, kentaury, ještěrce, mořské panny a panice, upíry, vlkodlaky, kočkodlaky, jinédlaky, zombie (není to rasa jako taková, ale budiž), strigy, gobliny, orky, harpyje... uf... No prostě má člověk pocit, že by to tam bylo dost hlava na hlavě a je to nereálné až běda.

Tudíž, zatímco ve sci-fi člověk prostě vytasí mimozemšťany z jiné planety (kde jsou pěkně sami), fantasy, pokud nepočítá s dejme tomu mezidimenzionálním cestováním (Mýtická série od Asprina, Amber od Zelazného), by se občas měla s rasami krotit, protože jak říkám, magie nemagie, logika někdy pláče.

A z osobní zkušenosti - ano, mám planetu, na níž bývalo více ras. Výsledek? Dvě celkem podobné, jež se v nouzi naučily spolupráci, vyhladily bez jakýchkoliv okolků zbytek. Důvod? Ten jsem vám už řekl... A mimochodem, společný předek tam byl, žádní jeleni.
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Tereza Matoušková | E-mail | Web | 27. března 2011 v 18:54 | Reagovat

Ano, hlásím se jako autor, který to má geneticky promyšlené. :-)
Je to jako s koníkama a oslíkama, dva samostatné druhy, navzájem křížitelné, ale s rozdílným počtem chromozómů, tuším. Takže sice může vzniknout mládě, ale už se nemůže rozmnožovat dále, je jednoduše sterilní.
Pokud nechci, aby se v mém světě humanoidní druhy nějak více mísili, jednoduše tohoto pravidla využiji. Vzniknou sice kříženci, ale nebude jich mnoho.

Pokud se jedná o rasy v rámci jednoho druhu (i když mi to v případě elf, člověk, trpaslík, zní jako hovadina), není nic jednodušího, než je oddělit zeměpisně, nábožensky, kulturně.

Nebo...

Biologicky? Elfky mají jiný cyklus než ženy, třeba jednou ročně, a naopak elfy jako samce přitahují pouze elfky, protože jen ony vylučují v plodných dnech ten a ten feromon, který jim spouští erekci?
Lidi, buďme kreativní. :-P

Jinak samozřejmě - co se může navzájem vobšouhentoto, to se vobšouhentoto, takže s tou jednotnou smísenou rasou máš pravdu, pokud zde tedy ten důvod proč ne není. Je to nedomyšlené. :-)

2 Raziel_cz | E-mail | Web | 28. března 2011 v 15:31 | Reagovat

Vždycky vznešení nejsou. V takovém Warhammeru vystupují elfové jako žoldáci nebo piráti, lidé jimi opovrhují a nezbývá jich mnoho, proto si žijí povětšinou ve svých lesních vesničkách v ústraní.

A s tím křížením, vezmi to z pohledu půlelfa. Máš dvě možnosti – narodil se buď lidské nebo elfské matce a v závislosti na prostředí, v němž vyrůstal je pochopitelné, že dřív nebo později se vyspí buď s elfskou nebo lidskou ženou a pakliže se jim narodí dítě, podle "půlící" rovnice potomek bude plnohodnotný člověk či elf. Je to tak trošku začarovaný kruh.

No a co se trpaslíků týče, opravdu by se našla žena, potažmo elfka, která by chtěla dát něčemu takovému? Respektive, chtěl by on vůbec něco jiného, než tlustou chlupatou trpaslici?

Abych to shrnul, stejně vždycky skončíme u jedné z hlavních ras obývajících daný svět, ať se kříží, jak chce. A navíc, univerzální výsledná rasa je zkrátka člověk a nejlepší fantasy takové, ve kterém žádní trpaslíci, elfové, hobité, ani jiná pakáž není, viz. Robert E. Howard a jeho Conan.

3 KadetJaina | Web | 28. března 2011 v 20:11 | Reagovat

Nad fantasy se nesmí moc přemýšlet, tam je takových nelogických věcí, až to bolí.
V některých fantasy by se dalo využít toho, že se navzájem prostě rasy nerozmnoží. Když už jsou někde míšenci, dejme tomu, že je prostě rasy neberou a rasová nesnášenlivost je zachována. Nikdo nikomu nedůvěřuje a trpaslíci budou krást!
Nikdy jsem nad tím takhle nepřemýšlela. Ale když se podíváš na náš svět, taky ti tu neběhají samí míšenci, i když se rasy dost mísí. Zachovávají si pořád "starou" podobu.

4 Sikar | Web | 29. března 2011 v 7:31 | Reagovat

No, v nadpisu článku ovšem chybí důležitá informace - toto je první část článku, je ještě druhá, v níž se dozvíte více názorů...

5 Siwa | Web | 1. dubna 2011 v 16:04 | Reagovat

Ano, nad fantasy se nesmí zase tak moc přemýšlet, ale jsou spisovatelé, kteří to mají dobře, realisticky promyšlené, a elfové (trpaslíci, skřeti ... - doplňte jak chcete) tam na škodu nejsou. Je samozřejmě spousta "béčkových" (i zetkových) fantasy, ale je také hodně těch dobrých. Taky zastávám názor, že by se to nemělo přehánět, ale kromě člověka tam (pokud autor psát umí) další jedna nebo dvě rasy nejsou na škodu.

Článek dlouhý (a to já ráda) a četlo se to samo. Nejvíce mě pobavilo:
... upíry, vlkodlaky, kočkodlaky, JINÉDLAKY,... :D To se vážně povedlo.

6 evi | Web | 9. dubna 2011 v 2:26 | Reagovat

Tedy - při čtení článku a komentářů jsem nemohla nevzpomenout na film District 9, kde hlavního hrdinu obvinili, že měl sex s mimozemšťany. Ne, ti mimozemšťané opravdu nevypadali jako něco, s čím by člověk mohl mít sex:D Ale je fakt, že obecně se ve sci-fi snese mnohem více ras než ve fantasy - přece jen - co planeta, to jiné podmínky.

7 Kalista | 15. srpna 2012 v 9:54 | Reagovat

Čím víc nad fantasy přemýšlíme, tím větší v tom je guláš, ale proč nevyužít nějaký konflikt ku svému prospěchu, tedy ku prospěchu autora. Taková válka mezi geniální ale, slabou rasu a cise silnou, ale poněkud barbarštějšírasou by mohla být celkem zajímavá, pokud si vezmeme možné zbraně u těch chytřejších a způsob boje u těch horších (Uznávám, že tenhle případ je klišé jako blázen :D) ale prostě si s tím musíme vyhrát. Od toho fantasy je - o fantazii a přemýšlení.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama